Chappie:給機械人的情書

Standard

*圖片來自互聯網

Chappie.
《超人類:卓比》。

Trailer話咩「His Mission is to Save Mankind」,錯呀錯呀!套戲要講的唔係Transformer機械人救地球,無典型大奸大惡的大壞蛋,主角群更係一班賊;套戲要講的,真係機械人、人工智能可以去到一個咩地步的故事。用標題黨的講法,就係「給機械人(及機械人愛好者)的情書」。

我地先溫一溫書,咩係「機械人三定律」?
科幻小說大師艾西莫夫(Isaac Asimov)係佢既作品入面,提出機械人必須遵從的三大法則:
一、機械人不得傷害人類,或因乜都唔做而使人類受到傷害;
二、除非違背第一定律,機械人必須服從人類的命令;
三、在不違背第一及第二定律下,機械人必須保護自己。
呢個定律係設計人工智能時的天條,以避免機械人獨立思考到一個的地步,甚至會傷害人類。當然,係某啲情況呢三條法則係會有矛盾的--呢個就係可以講故事的地方了。

戲入面無對白上咁提過「機械人三定律」,但已經暗藏咗係故事入面。Chappie來到呢個世界,真係好似一個BB咁乜都唔識。創造佢的迪安就教佢唔可以做壞事,唔可以犯法,唔可以殺人,亦即第一法則。第二法則,Chappie純真如一個小朋友,Yolandi、Amerika、Ninja教佢做乜就做乜,學晒Amerika的壞習慣之後,迪安好堅持話「我係你maker!你一定要聽我講!」佢又聽聽話話。第三法則,Chappie求生的意志好大:「I don’t want to die, I want to live.」呢個亦係後段故事的一大主線。而喺求生同救人之間,當第一、二法則同第三法則矛盾,Chappie堅持第一法則,救人重要過救自己。

Chappie呢一個決定,係迪安寫的程式入面已經set好左,三大法則矛盾時必須以第一法則為先;定係程式只賦予Chappie產生情感的能力,Chappie係基於佢自己身為一個「意識」而去捨生取義?見到一個機械人「有血有肉」至此,我相信係後者。連程式都做到「就義」、故事高潮暗中呼應「機械人三定律」,果種感動同迪安成功寫到Chappie個Program一樣咁大。(我對機械人題材的愛大到咁~)

戲中Chappie要救自己,帶出一連串的思考,呢一個先係套戲的題旨。
>意識是甚麼?
迪安話,我地唔知意識係咩,所以意識轉移唔到。點知就喺Chappie尋求解決方法的時候,誤打誤撞搵到自己的意識。(不過我有樣唔滿意,Chappie係機械人,應該係插線落個CPU,而唔係好似人咁戴頭盔囉。)

>知道意識係咩、可以拎得出黎了,是否等於控制到生命?
故事去到最後,佢係做咗比你睇,佢係得既,控制到既。呢度導演編劇無再發展落去,無落道德批判。呢套戲就好似一個實驗咁,話比觀眾知,如果人工智能可以有自己的思想、感情、記憶,佢會點。係唔係一定要有批判呢?我覺得唔一定,導演決定咗最後用「情」去感動人,呢個先係導演更想講的野:機械人都可以有感情,佢有自己的意識,我地應該尊重佢as一個人。(其實咁已經係具批判意味的價值觀。)

>承上題,生命都控制到,咁究竟「生命」是甚麼一回事?
當人類呢個肉身再hold唔住意識的時候,身體衰壞,Chappie、Yolandi相信意識只係去咗「下一個地方」,呢個就係我地本來相信生命的形態。但如故事發展,意識好似file咁可以存係USB,可以再安裝係另一個身體,咪即係話人可以長生不老?呢個就係上題講到的道德問題:如果人可以長生不死,唔講環境問題、資源問題住,係人類群體危機--邊個可以決定咩人唔使死?點解佢唔使死?咁會引起階級戰爭、違反自然、衝擊宗教信仰,雖然我係無神論者,但人類唔可以當自己係神咁凌駕係生命上面。我唔係Chappie,無佢咁聰明,我只知道萬萬唔可以比人類擁有控制生命要幾長就幾長既能力,太危險。

當意識可以經程式計算而產生,亦可以數據化同轉移,我為前者而感動,那是機械人科技的突破;但同時很怕,萬惡的人類一定會利用黎做壞事。導演話,佢打算將Chappie寫成三部曲,或者下一集就係講意識轉移的禍害。咁今集係機械人的「情書」,下集就係機械人的「惡夢」。


小趣聞可以講多兩句:
Yolandi同Ninja係真名,戲中唔少衫係私伙,佢地屋企的畫呀道具呀紋身呀logo呀,美指上好多野都源於佢地。其實佢地係南非rap組合Die Antwoord,套戲仲用左好多首佢地的歌(Yolandi把聲咁易認,勁細路女)。Yolandi同Ninja亦真係兩公婆,有一個九歲的女。不過有話佢地已經分開咗。

Leave a comment